onsdag 16 september 2015

Familjesemester på Mallorca

Det var inte igår jag åkte på charter och jag är inte säker på att jag kommer göra det igen, men trots det så måste jag säga att vi har haft en riktigt härlig vecka i Cala Bona, en liten turistby på Mallorcas östkust. Vi valde att inte gå all in på charterkonceptet med all inclusive och det är jag väldigt glad för. Inte för att det är något fel med det, men det passar inte oss, eller det är kanske mest mig det inte passar om jag ska vara helt ärlig. Jag har svårt för stora matbufféer som har allt, och ingenting, men så är jag rätt kräsen med mat också. Men bara för att vi valde att fixa mat på egen hand så har vi ju inte varit på någon hälsoresa direkt. Efter tips från en av tjejerna som är med och springer på tisdagarna så hittade vi en riktig pärla. En supermysig italiensk restaurang som ligger precis vid havet, bara ett stenkast från hotellet. En restaurang med himmelskt goda pizzor, riktigt bra service och den bästa mojiton ever. Var mer kan man önska sig? Den var så bra att den förtjänar ett helt eget inlägg senare. Men vi har alltså ätit pizza fler gånger på en vecka än jag gör på ett helt år i vanliga fall. Så värt det!


Förutom att smaska pizza så har vi badat. Det fanns ett gäng olika pooler och alla var roliga på sitt sätt. Lillasyster höll mest till i babypoolerna med soltak, medan storasyster hoppade och simmade var helt det fanns vatten. Vattenrutschkanorna blev dock aldrig någon favorit, trots att vi laddat upp med vattenlek tidigare i sommar. Vi tog oss också iväg längs strandpromenaden till en riktigt härlig strand i Cala Millor ca 2 km bort. Det fanns en strand som låg halvvägs dit, men den var inte ens hälften så fin med både grov sand och grumligt vatten och strandpromenaden var så himla mysig så den extra promenaden var absolut värt det. Butikerna var dock precis vad en kan förvänta sig just längs en strandpromenad, en himla massa krimskrams.




Höjdpunkten i storasysters ögon (Maja 3,5 år) var helt klart Vings maskotar Lollo och Bernie. Alltså den som kom på detta borde få någon form av bonus av Ving. En björn och en giraff som är bästa kompisar och som bor i mini-land. Jodå, det är en sång, med rörelser till. Vilken lycka det var för henne att efter några dagars trevande våga gå fram och ge dem high five, och till sist till och med en kram. Jag som förälder tycker faktiskt att det var superbra ordnat med lekhus (dvs. mini-land) och aktiviteter och all personal var så himla härliga med barnen. Som bonus ville storasyster (äntligen) göra sig av med sin napp, vilket var något av en chansning, en vet ju inte hur jobbigt det blir, men det gick över förväntan. Det blev dock ett litet bakslag vid hemkomst igår natt men det ordnade upp sig idag så nu är alla nappar borta (bokstavligen).


Kommer vi åka på charter igen?
Kanske. Vart ska vi åka i så fall?

Kommer vi åka med Vingresor eller något annat bolag?
Förmodligen Ving igen. De andra bolagen känns rätt mossiga i jämförelse.

Är vi laddade för hösten?
Absolut!

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie