tisdag 13 november 2012

Raw food-kakor

Som jag lovat tidigare kommer här ett recept på en raw food-kaka, närmare bestämt "brownies". De är fulla med bra energi och massa nyttigheter. Självklart är det inte tänkt att man ska proppa i sig flera stycken men en bit brukar räcka bra (fast ibland slinker det ner två :). Det är förmodligen en hel del nya ingredienser som ska skaffas för er som inte gjort raw-food-kakor tidigare men det kommer räcka till mååånga kakor så det blir inte så dyrt som det kan verka. Jag köper de flesta saker på Kiviks lilla råa men de flesta ingredienser finns numera i de större matbutikerna, om inte annat i hälsokostbutiker, Life-butikerna brukar ha bra sortiment.

Det fiffiga med raw food (förutom att det är riktigt nyttigt) är att man inte behöver någon ugn. Det är bara att mixa och sedan kyla så vips är det klart! Eftersom jag inte kan följa recept och oftast "tar vad jag har hemma" så är det ganska svårt att göra om samma sak igen men sist jag gjorde "brownies" så mätte jag faktiskt ordentligt och skrev ner vad jag blandade i. :) Det är egentligen inte så kinkigt med proportionerna, det gäller dock att få till en bra konsistens så det inte blir för torrt eller för kladdigt. Här kommer i alla fall receptet:

En del av ingredienserna.

En halv kartong färska dadlar  (alt. ca 15 torkade dadlar som legat i blöt minst en timme)
1 dl kallpressad kokosolja
1 dl rå kakao
1 tsk malen kardemumma
1 msk kanel
1 dl hackade paranötter
En nypa havssalt

Topping:
1/2 dl kokosflingor
1/2 dl gojibär
eller
1 dl rostade nötsmulor

Så här gör man:
Börja med att mixa den dadlarna till en kletig massa.
Häll i kokosoljan (lite i taget) och kryddorna och mixa igen.
Det ska bli en tjock kladdig smet (ungefär som när man gör chokladbollar).


Hacka nötterna rätt så grovt och blanda ner i "smeten".
OBS! mixa inte mer nu, då blir nötterna för finfördelade


Lägg plastfolie i en form eller på en liten bricka, se till att du har folie nog att vika över med senare.
Bred/tryck ut smeten i formen/på brickan.


Mixa toppingen så det blir riktigt finfördelat och strössla över kakan.
Vik över plasten och ställ in i kylen (eller frysen), minst en timme.


 Dela i ca 16 bitar och lägg i en burk med lock. Klart!



Flygande hälsningar /Nellie

5 kommentarer:

  1. Toppen! Det här vill jag verkligen prova!
    Å så mycket nyttigare än chokladphiladefia :-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men gud så gott det ser ut. Perfekt som lite mellis hoppas jag eller?

    SvaraRadera
  3. Nämen du så gott det där ser ut. Kanske värt att testa :)

    SvaraRadera
  4. Nu så har jag äntligen tagit mig tiden att titta in till dig. Så mysigt här är och kul med raw food tips. har aldrig lagat någon raw-food mat/bakverk men det är kanske dax att göra ett försök :-)

    Kram till dig tjejen!

    SvaraRadera
  5. Mmm ser gott ut. Måste jag ju prova, älskar nya nyttiga recept. KRAM

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie