fredag 18 januari 2013

Grönsaksris

Jag gillar att laga mat, och jag gör det helst utan recept, för det mesta i alla fall. Idag blev det en riktigt hit så jag tänker att det är bäst jag skriver ner det, innan jag glömmer bort hur jag gjorde....

Jag försöker äta så "vanligt" som möjligt, dvs. inga konstiga rätter, märkliga kombinationer etc. Men jag brukar minska på de snabba kolhydraterna (pasta, ris, potatis, bröd) och öka de långsamma (grönsaker, fullkorn mm) samt se till att det blir tillräckligt med protein och bra fett.

I kväll blev de hel laxsida i ugn med grönsaksris. Det är så jag jobbar, smyger in grönsakerna så man får med dem helt naturligt. Nu låter det som jag inte gillar grönsaker, och det stämmer ju inte, men jag äter dem gärna uppblandat med något annat. Riset blandade jag upp med purjolök, vitkål och broccoli och smaksättaren fick bli bakad vitlök och citron. Så här gick det till:
  • Koka riset enligt förpackningen
  • Dela ett broccolihuvud i mindre bitar och ånga/koka ett par minuter
  • Hacka ett stycke vitkål i småbitar och strimla purjon
  • Fräs kålen och löken i en stekpanna med höga kanter
  • Krydda med citronpeppar och ev lite salt
  • Häll ner riset och broccolin i pannan
  • Skvätt över lite pressad citron

Ja just det, jag var ju ute och sprang i eftermiddags! Jag hade en kort dag på jobbet och passade på att springa en runda innan det blev mörkt, i skogen, i snön. Sjukt jobbigt, men så klart skönt nu när jag sitter i soffan och känner mig nöjd med mig själv. Vackert var det också, i skogen. :)


Det var allt för i kväll. Sov gott allesammans!


Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Åh, det lät gott! Måste provas ngn dag här hemma. Låter som ngt som funkar att frysa in oxå.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Duktiga du som var ute och sprang! Riset låter ju jättegott, det vill jag ju också prova. Jag älskar broccoli och blomkål men är så dålig på att äta det tyvärr::-( Jag hoppas att du har en riktigt bra helg!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie