söndag 11 maj 2014

Örtsås med hemmagjord majonäs

En kall örtsås passar toppen till nästan all typ av mat, speciellt på sommaren. Själv har jag utnämnt mig till expert på att svänga ihop kalla såser och jag måste säga att jag bara blir bättre och bättre. :) Denna gång gjorde jag även egen vitlöksmajonäs för en extra lyxig sås. Glöm allt vad äggulor, droppa i olja och hoppas att det inte skär sig. Det är bara att mixa allt med en stavmixer så är det klart!  Det är så enkelt och ett absolut måste att testa om du inte redan gjort det!


Hemmagjord majonäs 
1 ägg
1 liten vitlöksklyfta
1,5 tsk dijonsenap
1 msk citronsaft
1 nypa salt
Vitpeppar
2 dl neutral olja (utan smak)

Ta fram kylskåpsingredienserna en stund i förväg så de får rumstemperatur. Lägg sedan alla ingredienserna i en hög, smal bägare. Ställ ner stavmixern på botten och mixa. Rör mixern lite fram och tillbaka tills all olja har blandats. Klart!

Häll upp i en glasbruk och förvara i kylen. Använd inom ca två veckor.





Till den kalla örtsåsen blandade jag ner crème fraîche gräslök och färska örter. Det är galet att jag redan nu kan skörda massor av örter i trädgården. Jag gillar verkligen min lilla örtagård. Idag tog jag persilja, salvia, dragon och mejram. Lite salt och peppar på det så är såsen klar.

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Åhh, ser ljuvligt ut!!! Tack för recept! Och jag har oxå en liten örtträdgård :-). Ngt som faktiskt funkar på en balkong :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie