fredag 22 maj 2015

Nyttigare äppelkaka

Idag har jag varit sugen på allt och inget och oavsett vad jag har ätit så har jag inte blivit av med det där suget. Kanske är menstruationen på väg tillbaka? Från mataffären fick jag med mig jordgubbar, milka-choklad (jag som inte ens gillar mjölkchoklad) och salta nötter, och till eftermiddagsfikat bakade jag en ny variant av en något nyttigare äppelkaka tillsammans med storasyster. Eller nej, det var mest jag som bakade, men tanken var att vi skulle göra det tillsammans. Det blev en ny variant av äppelkaka. Den blev helt ok men såhär i efterhand hade jag nog föredragit att göra en nötig paj istället. Här kommer receptet i alla fall.


Nyttigare äppelkaka

2 st äpplen
1-2 msk kokossocker
2 dl valfritt mjöl (blanda gärna olika sorter)
2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver
3 msk smält kokosolja
1/2 - 1 dl mjölk (beroende på vilket mjöl du väljer)
4 ägg

Smält kokosoljan på svag värme och ställ åt sidan
Skär äpplena i tunna klyftor och lägg undan ett par till garnering
Smörj en form med 1 msk av kokosolja och fördela sedan äpplena i botten av formen
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Vispa ner mjölk, ägg och kokosolja
Bred ut smeten ovanpå äpplena och pudra över kanel
Grädda i 175 grader i ca 30 min
Själp upp kakan och låt svalna något innan servering


Nu ska jag ut och jogga en runda i skogen och supa in den härliga kvällsdoften. Imorgon hoppas jag på vackert väder och en skön dag i trädgården.

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie