fredag 23 augusti 2013

Tröstäter raw food-fudge

Tack för ert pepp, det värmer. :) Jag har ringt, flera gånger, och Stefan har ringt tillbaka, men då har jag inte kunnat svara. Så ingen tid bokad ännu, tyvärr. Det känns något bättre idag, men bara marginellt, tyvärr. Vad gör jag då när jag inte kan springa? Jo, jag fortsätter yoga och så tröstäter jag. Nu tänker ni kanske att jag har köpt en påse chips eller ett kilo lösgodis som "normala" människor gör, men så crazy har jag inte blivit, inte ännu i alla fall.


Jag har testat ett nytt recept på raw food-godis, en fudge. Jag vet inte om jag håller med om att det liknar fudge men gott är det oavsett. Jag gillar egentligen råa chokladbollar av olika slag bäst med eftersom den råa chokladen är uppiggande så undviker jag att äta dessa för sent på dagen. Inte för att jag brukar känna av den uppiggande effekten speciellt, det gör jag inte av kaffe heller, men man vet aldrig. Detta recept innehåller carob istället för kakao. Carob, vad är det för något konstigt? Det är ett pulver som liknar kakao men det har en mild och söt smak, typ som chokladkola. Carobpulver är toppen när man är sugen på något sött men inte vill stoppa i sig en massa ohälsosamma kakor och godis med onyttigt fett och socker. Carob har dessutom en hög halt av kalcium, järn, kalium och natrium.

 

Inom folkmedicinen har carobpulver länge använts för sin lugnande effekt på oroliga magar.

Carobfudge
3 dl valnötter
1 dl riven kokos
2 msk kokosolja
2 msk agave alt. honung
1/4 tsk vaniljpulver
ev 1 msk kallt vatten

Mixa valnötterna till ett "mjöl"
Lägg över valnötsmjölet i en skål och rör ner övriga ingredienser
Tillsätt lite vatten om smeten är för kornig
Platta ut smeten i en form eller på en bricka alt. plutta ner smeten i små pappersformar
Ställ kallt minst en timme
Skär smeten i fyrkanter (om du plattat ut den i form/på bricka)




Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. De var väldigt goda kan jag intyga!! Dock inte helt optimala om man är allergisk mot valnötter ;) - men väldigt goda!
    KRAM!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie