fredag 12 september 2014

Höstskörd

En av sakerna på min höstlista vad att fortsätta skörda trädgårdens grödor torts att vi inte tillbringar lika mycket tid i trädgården nu när sommar och semester inte är lika närvarande längre. Vi har ju inte haft någon större framgång med nedåtväxande grönsaker som rödbetor, morötter, persiljerot mm och jag har väntat ut dessa ett bara tag, men insåg till sist att det skulle inte bli mer av dem. Jag bestämde mig därför för att skörda det som var kvar för att kunna kunna förbereda inför nästa års sådd istället. Det är andra året i rad som det trilskas med dessa djupgående grönsaker så nästa år blir det tredje gången gilt. Planen är först och främst att byta odlingsställe, men även att så tidigare, och att vara mer noggrann med vattningen efter sådden.



Som tur är finns det även en del grödor som verkar trivas som fisken i vattnet i våra pallkragar och det är sallad och bladgrönsaker. Det har växt så det knakat och vi har inte ens lyckats äta dem i takt med de har växt. Eller har vi helt enkelt ätit för lite sallad denna sommar. Det är ju kul att något frodas och ger utdelning på det arbete vi har lagt ner på odlingslådorna. I morse festade jag till exempel till det med en grön smoothie av just den egenodlade mangolden och spenaten och visst är det lite extra gott att äta/dricka det som kommer från egen odling?


Vilka grönsaker har ni lyckats bäst med? Vilket är ert bästa odlingstips?

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie