måndag 22 juni 2015

Hälsohets

Det där med att följa ett schema med #uppochhoppaijuni på vilka inlägg jag ska skriva visste jag skulle bli en utmaning för mig och det visade sig att jag hade helt rätt. Men nu är jag på banan igen och kommer ta inläggen i min egen takt. Varför stressa liksom?

Dagens inlägg krävde en del eftertanke för att formulera hur jag ser på hälsa och den "hets" som det pratas om. Jag har egentligen ingen direkt åsikt om hälsohetsen, eller rättare sagt de som hetsar. Det är upp till var och en att göra vad de vill och om någon känner sig stressad av det så är det ju den personen som behöver fundera på varför de blir så (negativt?) påverkade av vad andra gör.

Det jag däremot inte alls gillar är de företag som producerar mer eller mindre tvivelaktiga "hälsoprodukter" och marknadsför dem som nyttiga alternativ, som t.ex. alla proteintilskott och energikakor. Alltså seriöst, vad är grejen med det? Fatta hur mycket pengar de tjänar?!? Ät riktigt mat istället! Det är ytterst få "vanliga" människor som behöver extra protein när de tränar. Om du tränar väldigt mycket och väldigt hårt så ta en extra skiva ost på mackan vet jag. Det räcker. Och de där energikakorna, ja just det kakorna. Det är inte mycket bättre att äta dem än en riktig kaka. Vill du ha något snabbt och enkelt att ta till när energin tryter, ta en frukt och lite nötter! Eller gör egna kakor som du vet vad de innehåller.

Själv tränar jag främst för att jag mår bra av det och jag äter mat som min kropp mår bra av. Självklart finns det undantag men det är undantagen som bekräftar regeln och inte tvärt om. Vad du mår bra av vet bara du. Ingen annan (och definitivt inte proteinpulvertillverkarna).

Energikakor - raw brownies
Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie