onsdag 13 mars 2013

Att åka kollektivt

Jag pendlade med tåg mellan Lund och Helsingborg i nästan fyra år innan vi flyttade till Helsingborg. Sen hade jag istället 5 km till jobbet, men trots en bra cykelväg så tog jag ofta bilen, i alla fall när det var blåsigt, regnade eller var väldigt kallt.

Nu pendlar jag igen eftersom vi flyttat till Dalby (utanför Lund). Hittills har jag kört bil men det är trist, dyra och dåligt för miljön så jag vill helst sluta med det. I dag provar jag på kollektivtrafiken igen, dock till Älmhult istället för Helsingborg. Jag gillar det, avkopplande, mycket billigare och det ger mig ett rent samvete. Den enda negativa aspekten är att det tar lite längre tid att komma fram (i alla fall när jag ska åka till Helsingborg). Som bonus på pro-sidan så får jag mer vardagsmotion, och bara det kommer höja energinivån ett par snäpp.

Värst vad det skiftar, sol och barmark i Helsingborg i går, snö i Älmhult i dag. Nu är jag visst framme. Önskar er en bra dag!

Flygande hälsningar /Nellie



5 kommentarer:

  1. Snön har vräkt ner hela morgonen även i Helsingborg. Snopet med snöstorm nu, vart tog våren vägen? /kram

    SvaraRadera
  2. Vi fick snö igår... Snön la sig och det blev alldeles vitt som värsta vinterlandskapet!
    Vår??? Idag är det barmark igen... Men kallt!
    Va bra att du kan åka kollektiv! Jag jobbar i Göteborg och har ca 3,5 mil till jobbet men att lämna och hämta eller något av det iaf så tar det alldleles för lång tid att åka tåg! Så tyvärr bilen!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh nu får jag dåligt samvete, jag tar bilen till jobbet men bor jättenära så jag borde verkligen cykla. när snön är borta och det inte är så halt ute så ska jag minsann börja cykla.
    Ha det gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det blitt lite fler som åker kollektivt nu när vägtullarna är uppe i Gbg men tyvärr känns det inte anpassat för pendling alla gånger. Sist jag åkte buss från stan och hem hit så trodde jag såklart att jag skulle hamna på busstationen ungefär 5 minuter från bostaden. Men nä då har de slutat köra in i centrum och istället hamnade j ag vid motorvägen lååångt från där vi bor. Ingen hit.Dessutom är det dyrt att åka och tar lång tid. På andra sidan älven (där vi bodde förut) har de invigt snabbtågen nu så där har kollektivtraffiken ökat!

    Jag tycker som du att man ska spara på miljön, helt klart, men då måste man försöka underlätta för folk att faktiskt välja det alternativet, t.ex. genom lägre avgift och snabbare/smidigare val av väg. Numera åker jag färdtjänst istället men saknar friheten som bilen gav. Som ung cyklade jag däremot överallt, kommer från litet samhälle och där har man antingen bil eller cyklar. Jag brukade cykla in till stan ibland, en mil, och så hem igen. Min mamma jobbar i stan och under sommarhalvåret cyklar hon för det mesta. Vad roligt att få se bilder förresten, har knappt varit i Skåne så det är så kul att få se lite ortsbilder:) Kramar!

    SvaraRadera
  5. Aha, du var i Älmhult i går, inte sååå långt från mig då ju.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie