fredag 5 juli 2013

Vitaminer och Bärsås

Vart tog denna dagen vägen? Jo, jag har sovit bort den i hopp om att bota halsont och ovanlig trötthet. Och så har jag ätit mat med massa vitaminer. En nackdel med halsont är att kaffe inte smakar gott, eller det kanske bara är jag som tycker det? Vin är heller ingen hit. Kött är jag heller inte speciellt sugen på. Så det har blivit mestadels frukt och grönt idag. Jag håller tummarna för att alla vitaminer tar kål på basiluskerna under natten!

Lunch - rester från gårdagen + tomat och halloumi

Efterrätt - jordgubbar såklart 

Kvällsmat - fruktsallad

Hasselnötter och hallonsås som "grädde på moset"

Mina tips till en ännu nyttigare och mer mättande fruktsallad är att toppa med hackade nötter (osaltade men gärna rostade) samt en sås av frysta bär. Så här gör du såsen:

Snabb, nyttig och enkel bärsås
  • Tina frysta bär i en kastrull på låg värme
  • Tillsätt kokosolja (ca 1msk till två pers) och rör så oljan smälter
  • Söta med agavesirap eller honung efter tycke och smak
  • Krydda med vaniljpulver, kardemumma, kanel etc (kanske inte allt på en gång...)

Flygande hälsningar /Nellie

3 kommentarer:

  1. Hoppas att du mår bättre idag :)
    När jag inte kan dricka kaffe så är det något lurt i kroppen...

    Fruktsallad är ju så gott, jag brukar ha kvarg till min fruktsallad-gott gott!

    Ha en härlig kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Så god bärsåsen lät! Försöker utesluta mer socker i min vardag!

    SvaraRadera
  3. Fy fasiken för halsont. Krya på dig! Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie