torsdag 13 februari 2014

Raw lunch

Det blir mycket recept här nu, hoppas jag inte tröttar ut er med det, men maten är mitt stora fokus denna veckan. Träningen ligger lite i träda för att kroppen inte riktigt är på G. Nästa vecka hoppas jag komma igång med yogan lite mer och därmed få ännu bättre utrensning. Dagens lunch var samma som i går och det är en mina råa favoriter. Planen var att göra en "nöt"färs till men det blev en tomatsås istället. Använd så mycket ekologiska ingredienser som möjligt för att undvika gifter och optimera kroppens näringsintag.

Zucchinispaghetti med tomatsås och marinerad svamp
2 portioner


1 mellanstor zucchin
1/2 dl pumpakärnor
1 nypa salt

Gör strimlor av zucchinin med en potatisskalare.
Mixa pumpakärnorna och tillsätt lite salt.

Tomatsåsen:
1 pkt cocktailtomater
8 soltorkade tomater (blötlagda)
1 msk torkad basilika alt. en kruka färsk
1 tsk torkad oregano
1 liten scharlottenlök eller rödlök
1 vitlöksklyfta
1 tsk agave eller honung
1 nypa chili

Blötlägg de soltorkade tomaterna i ca 30 min.
Mixa sedan alla ingredienser och salta efter smak.








Marinerad svamp:
6-8 champinjoner
1 tsk torkad timjan
1/2 dl olivolja
en skvätt citronjuice
1 nypa salt
ev. 1/2 liten vitlökslyfta

Skär champinjonerna i tunna skivor
Riv vitlöken fint och bland ihop resten av ingredienserna.
Blanda runt och krama in oljan (gärna med händerna)



Lägg upp zucchinipastan i en djup tallrik. Häll över tomatsås och toppa med de marinerande champinjonerna. Strössla över pumpaparmesanen. Servera med en grönsallad.

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Jag tycker det ser supergott ut! Du inspirerar mig!
    Fortsätt gärna med dina recept!

    Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie