lördag 28 juni 2014

#LikeAGirl

Det sprids filmer, bilder mm via nätet hela tiden och vissa får mer uppmärksamhet än andra. Det mesta tycker jag är rent skräp, andra saker rätt kul eller tänkvärt, och så finns det sådant som träffar mitt i prick. Denna gången är det ett företag som står bakom filmen som redan fått stor uppmärksamhet i sociala medier. Filmen "Like a girl" vill uppmärksamma att "tjejigt" inte är något nedlåtande eller negativt.



Allt jag gör gör jag som en kvinna, oavsett om det är "tjejigt" eller "grabbigt" och jag lägger ingen värdering i det. Faktum är att sedan lill-tjejen kom till världen så har jag funderat ännu mer på just detta. Jag har märkt hur snabbt människor tar sig friheten att bestämma om ett barn är en pojke eller flicka endast baserat på hur de ser ut, eller rätare sagt vad de har på sig. Oftast tror okända att vår dotter är en flicka, förmodligen för att hon har byxor och tröja på sig, och ibland blå tröja med en polisbil.

Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Den där filmen är väldigt tänkvärd! Vem har kommit på att det kvinnliga könet ska vara nedlåtande? Att pojkar ska ha blått och flickor rött? Att killar som har många tjejer kallas hjälte, medan en tjej som vill förlusta sig kallas hora? Eller att män inte vågar jobbar i förskola/skola i rädsla av att bli misstänkta som pedofiler?

    Det är nåt som inte stämmer med vår värld 2014!

    SvaraRadera
  2. Jag såg denna filmen igår och märkte också att den spreds som en löpeld på Facebook! Den är så bra och så tänkvärd! Och den gör mig arg....och glad samtidigt när jag ser att de mindre tjejerna i filmen inte alls tänker som "vi" äldre. Heja barn! De har koll!

    Och det där med färger på barn... Att tjejer inte skulle kunna ha blått eller bilar på sin tröja är helt knas. Lika knas som att killar som har rosa blir kallade för bögar. Eller också faktiskt, att föräldrar inte vill sätta på tjejer rosa kläder för att de inte ska framstå som våp.... Jag älskar rosa, har gärna rosa kläder både på mig och mina barn...varken jag eller mina tjejer är några våp! Det blir liksom omvänt fel....

    KRAM!!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie