söndag 22 februari 2015

Bananplättar i gjutjärnslagg

När jag var hemma hos min mamma härom dagen så hittade jag den gamla plättlaggen som vi hade när jag var barn. Vi blev båda nostalgiska och ville göra plättar så jag lärde henne att göra bananplättar, eller snarare en mix av vanliga plättar och bananplättar. Precis som med de balanserade chokladbollarna så blev det en blandning av traditionella plättar och moderna bananplättar. Jag tycker det blir både godare och lättare att grädda plättarna när man har lite mjöl i smeten, och så lite mald kardemumma som pricken över i:et. Att grädda plättar i den gamla gjutjärnslaggen var nästan som ett halleluja moment. De fick så fin färg och så fin form. Nu vill jag göra plättar varje dag!


Bananplättar
3-4 port

2 mogna bananer
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 dl mjölk
Kokosolja att steka i

Vispa ihop mjölet och mjölken i en bunke
Mosa bananerna och häll ner i bunken
Knäck och vispa ner ett ägg i taget
(skulle smeten bli för tjock så är det bara att hälla i lite extra mjölk)
Sen är det bara att grädda!


Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie