onsdag 4 februari 2015

Raw mangofromage


Ibland funderar jag på hur olika kokkonster och maträtter kommit till. Hur kom man t.ex på att baka bröd? Vem kom på att göra köttfärssås? Ja, listan kan göras hur lång som helst. Personligen tror jag att det många gånger har skapats nya saker när en misslyckats med recept. Så är i alla fallet med denna gudomligt goda efterrätt, eller ja mellanmål för den delen. Den skulle även kunna vara basen till den härlig smoothie. Tanken vara att det skulle bli mangogodis, i stil med de sura aprikoserna som jag tipsat om tidigare men smeten blev för kladdig och stelnade inte i kylen. Men, när jag smakade på  det så flög tankarna till citronfromage som var en klassisk efterrätt på typ 90-talet. Så genom att späda lite med kallt vatten så blev det en ny efterrätt istället för små godbitar. Ja så kan det också gå.

Mangofromage
2 portioner

1/2 dl cashewnötter
1 dl torkad mango
1 dl torkade aprikoser
1-2 msk citronsaft
färsk riven ingefära
1 msk kokosolja
ev 1 msk baobabpulver
ca 1 dl (blötläggnings)vatten

Blötlägg den torkade frukten i minst en timme
Mixa cahsewnötterna till ett fint mjöl
Häll över i en bunke
Mixa sedan resterande ingredienser, förutom vattnet
Blanda ihop med cashewmjölet
Späd med vatten till önskad konsistens
Smaka av och se om du vill ha mer citron eller ingefära
Ställ svalt (den kommer tjockna något)


Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie