måndag 2 november 2015

Chiapudding med yoghurt

Ett av de bästa mellanmålen jag kör med för tillfället är chiapudding blandat med turkisk yoghurt. Då får en det bästa av två världar, krämigheten från yoghurten och nyttigheterna från chiafröna. Inte för att yoghurten är onyttig på något vis men chiafröna är ju ändå ett superfrö. Varför är de så super då? Jo, de är rika på omega-3, innehåller mycket protein och viktiga mineraler, är fiberrika och fulla med antioxidanter. Jag brukar blanda en stor sats chiapudding på söndagen som jag sen kan göra mellanmålsburkar av till veckan som kommer.

Det går att smaksätta chiapuddingen med nästan vad som helst. Fröna har ju en fantastisk uppsugningsförmåga så det en smaksätter med har stor betydelse. Fröna i sig smakar inte så värst mycket. Det är ungefär som med couscous, det smakar inte heller särskilt mycket om en inte blandar i buljong, kryddor och/eller grönsaker.

Senast gjorde jag en äppelvariant på chiapuddingen och blandade chiafröna med äppeljuice. Ja, det är fruktsocker i juicen, men jag tycker att det är helt ok i sammanhanget, och lite sötma är gott som kontrast till den syrliga yoghurten.

Steg 1:
Blanda 4 msk chiafrön med 2 dl äppeljuice (gärna en som inte är från koncentrat) och eventuellt en knivsudd vaniljpulver.  Blanda ordentligt och låt stå ca en halvtimme. Blanda igen och ställ in i kylen minst en timme.

Steg 2:
Ta fram portionsburkar med tätslutande lock (jag använder helst brukar i glas). Varva chiapudding och turisk yoghurt (eller en annan yoghurtvariant, dock helst naturell) och toppa med något du tycker passar till äppel. Jag tog kanel och hackade, rostade mandlar.




Ett annat alternativ är att blanda samman yoghurt och chiapudding i en annan stor bytta och sen skeda upp det i portionsburkarna och toppa med något gott. Här valde jag kanel och en klick (osötad) äppelmos. Detta fick bli en del av kvällsmaten igår, tillsammans med en stor avokadomacka, efter en sen simskola med båda barnen.


Här finns en annan variant med kokosmjölk, det är nog fortfarande min favorit.

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie