söndag 8 november 2015

Stress och sömn

Igår hade jag förmånen att var med på Tinas föreläsningsdag om stress. Hon läser till stresspedagog och denna dag var en del av hennes projektarbete. Vi började att prata om vad stress är och hur det är relaterat till hälsa. Tina poängterade att det viktigaste är att skapa sitt eget facit, att inte bara kopiera vad som funkar för någon annan. Vad är hälsa för mig?

Jag tar även med mig många andra bra saker från dagen:

Belöna dig med återhämtning i form av lugn och ro
Hjärnan kan inte skilja på verklig stress och påhittad stress
Naturen har en mycket positiv inverkan på stress

Mot slutet av dagen fick vi välja vårt eget fokusområde och jag visste direkt vad jag skulle välja, SÖMN. Om det är något jag vill förbättra så är det  min sömn. Eftersom barnen vaknar tidigt så gäller det att jag kommer i säng i tid. Jag kommer att bli coachad av Tina en gång i veckan så jag hoppas att jag ska få till en bättre kvällsrutin som funkar för mig, eller rättare sagt för oss, mig och maken.


Här är jag och storasyster. Vi dansar i köket precis efter frukost, till Avicii. Unz uns unz... Att röra på sig, att skratta och vara med nära och kära, det tycker jag är väldigt avstressande.

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie