lördag 28 november 2015

Min frukostlista

Frukosten är nog mitt favoritmål på dagen, speciellt när det finns möjlighet att välja och vraka mellan massa gottigheter och sitta länge och äta. Ordningen är viktig, speciellt när det finns mycket att välja på. Jag vill gärna äta frukosten i olika steg, lite som på julbord.

Först vill jag börja med en kopp te eller ännu heldre en kopp ljummet citronvatten. Sen tar jag yoghurt/fil med müsli/nötter och bär. Den äter jag helst i en liten skål med dessertsked, alltså en sked som inte är för stor och inte för liten (det är vikitgt med detaljer). Därefter brer jag en macka med ost och gärna en skiva gurka på toppen. Till det är det gott med ägg eller äggröra. 

Framåt slutet på frukosten börjar jag bli sugen på kaffe så avslutningsvis vill jag ha en riktigt god latte och något litet sött till det. Skulle jag ha mer plats kvar i magen så kanske det slinker ner lite frukt också. Hos Sofia hittar du fler frukosttipsSå här ser min ultimata frukostlista ut:

Färskpressad juice och en kopp te
- Turkisk yoghurt alt. A-fil, huvudsaken är att den är naturell.
- Müsli utan russin eller andra torkade frukter men gärna med mycket frön och rostade nötter.
- Bär! Hallon, jordgubbar, blåbär, i den ordningen.
- Bröd: surdeg alt. kalljäst. Scones funkar också. Helst ska brödet vara ljummet så smöret smälter.
- Pålägg: smör och lagrad prästost.
- Kokt ägg (så gulan är krämig men vitan fast) eller äggröra (krämig sådan på riktiga ägg)
- Stor latte
- Croissant, naturell eller kanske choklad


Jag har länge tänkt göra kalljästa bullar på kvällen som är redo att gräddas på morgonen, men det är ännu beprövat. Men det låter ju helt underbart. Kanske det händer snart...?!? Har någon tips på bra recept?

Flygande hälnsingar! /Nellie

1 kommentar:

  1. Vilken härlig lista, här fick jag mer inspiration! Kul att du hakade på drömfrukostupplägget! Kram Sofy

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie