måndag 7 december 2015

Danska æbleskiver




Det är lätt att tro att æbleskiver (på svenska; äppelskivor) har något med äpple att göra men se så är det inte, inte längre i alla fall. Det fanns en tid då det var just äppelskivor som doppades i en smet och stektes, men nu är de danska äppleskiverne helt äppelfria små munkar. Jag köpte ett paket frysta och färdiga äppleskiver i Köpenhamn i helgen och de är bara att värma i ugnen. Det fanns att köpa en portion på massor av ställen men det var inte så frestande att stå ute och äta I regn och blast så vi köpte med dem hem istället. För att få med just äpplena så serverade jag de varma små munkarna med äppelmos och som pricken över i:et, vispad crème fraiche men vaniljsocker. Just crème fraiche istället för grädde är typiskt danskt och jag gillar det, speciellt som tillbehör till något sött. Prova det till äppelkaka nästa gång.
 



Flygande hälsningar /Nellie

3 kommentarer:

  1. Äbleskivor - mums så gott! Förr hade vi som tradition och träffas hemma en svensk/dansk familj och äta just sådana - doppade i jordgubbssylt och florsocker. Mums!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag hade gärna sett att de faktiskt hade äpplen i sig också, men det är kanske bara jag?!? :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie