fredag 11 december 2015

Gott till jul

Vilka julbak ska jag satsa på i år? Hjälp mig, vilka är dina favoriter? En sak jag inte vill vara utan är chokladdoppade fikonbollar. Dra mig baklänges vad goda de är! Och så lussebullar förstås som vi enligt tradition bakar tillsammans med min mamma, och i år är det planerat till självaste lucia. Men, jag vill gärna testa något nytt också och gärna något som är lite modernt (dvs nytänkande och mindre onyttigt). Jag har hittat ett par spännande recept som jag är nyfiken på att testa:

Evelina tipsar om en mix av frökakor och pepparkakor, dvs fröpepparkakor
Frida har ett liknande tips med en variant av fröknäcke med jultouch, det blir då julknäcke
Alexandra har gjort en spännande smaksättning på kola, en lakritskola
Frida tipsar även om ett annorlunda julkolarecept

Hittills har jag gjort en variant av chokladbräck som jag hittade hos Ida, men jag lade dem i små formar för att de ska vara lättare att hantera. Det gick på mindre än en kvart, fast jag fick visserligen hjälp av storasyster.



Smält 1 msk av någon form av fett (jag använde ghee) i vattenbad. Bryt mörk choklad i bitar och lägg ner i det smälta fettet. Rör om då och då så smälter det snabbare. Blanda 1 dl solroskärnor och 1 dl kokos (gärna rostad) i en annan bunke. Krydda med t.ex. kardemumma och vanilj. När chokladen smält, häll den i bunken och rör ihop så det blandar sig. Skopa ner smeten i små formar och toppa med något fint. Vi hade frystorkade hallon som strössel på toppen. Ställ svalt. Klart!




Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie