fredag 24 oktober 2014

Frukost med chailatte

Igår eftermiddag var jag på lill-tjejens förskola (som är ett föräldrakooperativ) och såg efter barnen. Vi har ute på gården och byggde sandslott med vallgravar och kanaler hela eftermiddagen och jag konstaterade att det har blivit rätt kallt och gick och drömde om et varm kopp chailatte. Alltså inte en sådan man köper på café (som är gjord på sötsliskig sirap), utan en sådan jag gör här hemma när det börjar bli sådär ruggit utomhus. Julkryddor och varmt te i en härlig kombination! Nu på morgonen kom jag att tänka på den där chailatten igen och fixade till en till frukosten. Det var lika gott som jag föreställde mig att det skulle vara och samtidigt triggade det igång en lite längtan till julen där långt inom mig.


Tricket är att hitta ett riktigt smakrikt te, gärna en Masala-variant i lösvikt. Sen är det bara att blanda med varm mjölk och lite honung. Jag tycket det funkar bäst med havremjölk som är lite skummad, då blir den inte så blaskig som den lätt kan bli annars.

Just detta teet går till exempel att köpa här eller här eller här, men man kan även göra sin egen kryddblandning och koka med mjölk och ett vanligt svart te. Detta har jag dock inte provat själv ännu. Har du? Hur blev det?

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie