onsdag 31 oktober 2012

Frukost

Man har ju hört otaliga gånger att frukosten är dagens viktigast måltid. Ibland kan jag tycka att det låter lite tjatigt men samtidigt märker jag att de dagar som jag slarvar med just frukosten så kommer hela dagens måltider ur synk. Mina frukostrutiner är vanligtvis desamma men delvis beroende på när vi går upp på morgonen (och om jag har sovmorgon). Förresten, ni vet väl att våra vardagliga matvanorna har störst effekt på vår hälsa, dvs sånt vi äter varje dag. Frukosten är nog den måltid vi varierar minst och därför är det speciellt viktigt att den är bra sammansatt. Vissa dagar äter jag hela frukosten på en gång och andra dagar delar jag upp den i två omgångar, beroende på vilken tid lill-tjejen vill gå upp.

Del 1
Ett stort glas citron- och ingefärsvatten med honung och en liten skål med fil och egenblandad müsli. Ibland någon frukt eller bär till det, antingen i filen eller bredvid.
Tips! Kolla hur mycket din frukostskål rymmer genom att mäta hur mycket du häller i med ett decilitermått, både fil/yoghurt/mjölk etc. och flingor. Om det verkar för mycket eller för lite av något så välj en annan skål. Ha gärna ett mått till flingorna istället för att hälla från paketet/burken så har du bättre koll på att det blir rätt mängd. Enkelt och effektivt!

Del 2
Kaffe och en smörgås, ibland ett ägg till det. Det kan även hända att det blir en raw food-boll som efterrätt. :)
Tips! Om man äter något litet sött tidigt på dagen så är man mindre benägen att bli sugen på kvällen. På så sätt kan man undvika frosseri kvällstid om man har läggning för det.

Fil, müsli och bär

Citronvatten, fil och müsli samt ägg med örtsalt

Fil och müsli och en clementin

Citronvatten, fil och müsli, smörgås med skinka och kaffe

Kanelte med chaihavredryck, citronvatten, smoothie, fil och müsli, kiwi och smörgås

Min älskade nespressomaskin

Nu blev jag allt lite hungrig. Dags att äta kvällsmat!

Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Tackar för tipset om att passa på att äta sött på dagen istället för på kvällen.
    Men du raw-bullar. Hur gör du dom?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hm....nu blev jag inspirerad...mina frukostar är vanligtvis inte så mycket att skryta om...en kaffe i bilen på vägen till jobb. Eller en c-vitamin brustablett! :)

    Men du, citronvattnet. Pressar du i citron och ingefära? Är det varmt?

    KRAMISAR!!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie