fredag 20 december 2013

Mumsig frukostgröt

Vilken natt jag har haft, helt underbar! En hel natt ostörd sömn alltså, det är grejer det! Denna morgonen, som så många andra nu för tiden, började med en skål gröt. Jag har provat ett par olika varianter och nu har jag hittat en favorit. Den mättar och ger dig massa bra näringsämnen, och är dessutom riktigt god. Prova vet ja!


Mumsig frukostgröt
1 portion

1/2 dl havregryn
1/2 dl rågflingor
1 dl vatten
1 liten nypa salt

Koka ihop ett par minuter. So far är ni nog med mig, men det är den sista touchen som gör den hela skillnaden. Både vad gäller näringsinnehåll och smak.

1/2 msk krossade linfrön
1/2 msk strödadlar (torkade dadlar i små bitar)
1 tsk kokosolja
1 msk rostade och hackade nötter
en skvätt mjölk (valfri sort)

Häll linfrön, dadlar och kokosolja i en skål (den du ska äta gröten i). Häll i gröten och rör runt ordentligt så oljan smälter. Häll på mjölken och rör runt lite till. Gröten blir lite lösare och inte så himla varm, det gillar jag. Häll på nötterna. Klart! I dag lyxade jag till det med lite kokoschips på toppen.

Jaha, sista jobbdagen på ett par veckor, eller halvdag är det bara för min del. Sen planerar jag att yoga, vika tvätt och röja i köllaren. Min rygg behöver yoga, badly. Så det ska den få. Ta hand om er där ute i julruschen!

Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Jag äter "vanlig" havregrynsgröt nästan varje dag!
    Skönt med en nattssömn, jag ska inte klaga på våran Lilleman (trots att han vaknat runt 4 ett tag och vägrar somna om) men nu är det bättre!
    Jag jobbar på måndag så det känns skönt att vara klar med julstöket inför helgen! Bara vara!
    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att du fick sova ostört en hel natt! Det gör underverk!
    Ta hand om dig,
    kramis!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie