söndag 15 december 2013

Nyttigare julgodis

Nu är det jul här i vårt hus, gottis ska göras hopp tralallala. Ja, idag blev det tydligen stora julgodisdagen. Det började med raw pepparkaksbollar och när jag väl var igång så blev det även fikonbollar och chokladpuffar. Under tiden puttrade en långkokade kryddig gryta på spisen, med smak av kanel, oregano, chili, kardemumma, vitlök och apelsin. Jisses vad präktig jag känner mig nu, som en riktig matmor.


Om man tänker på det traditionella julgodiset så blir i alla fall jag lite mörkrädd. Man tar något sött och fett och så tillsätter man socker och smör eller grädde. Det känns ju lite overkill. Så denna julen har jag testat några alternativ till det traditionella julgodiset. De råa pepparkaksbollarna är beroendeframkallande, även för icke-raw-food-fantaster. Jag lovar! Fikonbollarna är inte direkt raw men ack så goda och ändå på den nyttigare delen av skalan jämfört med knäck och chokladkola. Chokladpuffarna har jag inte smakat ännu. De påminner en del om rischoklad men såklart med en lite mer modern touch. Recepten? Javisst, de kommer här:

Fikonbollar
ca 18 bollar
300 g torkade fikon, helst ekologiska
1-2 msk konjak (jag hade bara päronkonjak)
100g mörk choklad, 70% kakaohalt
  • Smält chokladen i vattenbad
  • Klipp bort "stjälken" på fikonen
  • Mixa till en kladdig smet
  • Häll i konjaken och mixa lite till
  • Rulla lagon stora bollar och lägg ner i chokladen
  • Fiska upp bollen med en sked och lägg på en bricka
  • Låt stelna i kylen
Om man vill kan man rulla bollarna i hackade nötter efter att de doppats i choklad. Jag använde mixade hasselnötter och gjorde några bollar med nötter och några utan. 

Chokladpuffar
ca 28 st
3 dl bovetepuffar
1 tsk vaniljpulver
1 dl gula russin, helst ekologiska
3 msk maca (kan uteslutas)
100 g mörk choklad, 70% kakaohalt
  • Smält chokladen i vattenbad
  • Hacka russinen grovt
  • Blanda puffar, russin, maca och vanilj i en bunke
  • Häll på den smälta chokladen och blanda runt
  • Fördela i knäckformar och ställ i kylen

Under förmiddagen gav hela familjen sig ut i regnet för att hugga en gran, jag helt på laglig väg alltså. Det blev en stor och en liten så vi kan ha en på ovanvåningen (den lilla) och en i gillestugan (den stora). Vi hittade ingen blågran vi gillade så det fick bli en hederlig rödgran istället. Just nu står den för acklimatisering och ska förhoppningsvis pyntas i början av nästa vecka.

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Åh, vilka goda recept! Kan nog bli att testa som komplement till allt annat sött :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie