torsdag 18 december 2014

Våra vanor och måsten

Våra liv är till stor del fullt av en massa vanor, saker vi gör och tänker utan att vi aktivt bestämmer oss för att göra eller tänka just så. Och tur är väl det. Hur skulle vi annars orka med en hel dag om vi ständigt skulle fundera på vad vi ska äta till frukost, vilken väg vi ska ta till jobbet eller vad vi tycker om våra kollegor. Men, många av oss har ju även en del vanor som påverkar vårt liv negativt och dessa vanor skulle vi nog må bra av att byta ut mot nya,  bättre vanor, som istället gynnar vårt välbefinnande.

En av mina egna mest påtagliga ovanor är att tänka "jag ska bara..." vilket oftast resulterar i onödig stress, frustration och därtill för lite sömn. Jag gör helt enkelt ofta det som jag känner mest för, istället för det som är viktigast att göra. Man kan säga att detta är en av mina omständighet, dvs något som jag "skyller på" eller använder som ursäkt för att slippa göra det jag inte har lust med. Men faktum är att jag inte lurar någon annan än mig själv.

En klassisk omständighet är tid, "jag har inte (haft) tid". Jag som trodde att alla hade 24 timmar på dygnet. Är det inte så?!? I så fall så handlar det ju mer om vad vi prioriterar att göra på dessa 24 timmar, eller hur? Visst finns det en del "måsten", men även de är ju samma för alla människor (mat och sömn). Om tiden känns som en begränsade faktor kan det vara en idé att titta närmare på vad tiden går åt till och om du verkligen MÅSTE gör alla dessa saker?

Vilka ovanor/omständigheter/ursäkter har du?

Vilka måsten skulle du kunna vara utan?

Inför ett nytt år tycker jag att det är extra bra att reflektera över livet, speciellt över året som varit. Det känns också spännande att fundera på hur jag vill att nästa år ska bli, vad vill jag att det ska innehålla mer av och vad ska det innehålla mindre av?

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Fina fina du....känns som om du skrivit direkt till mig. Jag förstår precis vad du menar. Jag kan tyvärr inte riktigt svara på dina frågor än, men eftersom jag har samma funderingar själv såhär inför nytt år, så ska jag svara när jag vet!
    KRAM!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie