måndag 26 oktober 2015

Kyckling i tomatsås

Söndagar är en av de dagar då vi lagar extra mycket mat så vi ska ha matlådor och kvällsmat färdigt inför veckan som ska komma. Så till kvällsmaten igår gjorde vi en stor laddning pannkakor med banan, en mix av vanliga pannkakor och bananpannkakor. Medan de andra i familjen åt så fortsatte jag med ett av mina favoritrecept med kyckling. En rätt som sköter sig mestadels helt själv i ugnen och som är perfekt att göra storkok av. Vad mer kan en önska sig? Jo, att det är billigt och bra ur näringssynpunkt, och det är det också. En kvart senare var maten i ugnen och jag kunde gå ner och bada storasyster medan kycklingen stekte klart.


Ungnsstekt kyckling i tomatsås
2-3 burkar krossade tomater
5 vitlöksklyftor
2 msk balsamvinäger
2 tsk torkade örter
 Kycklingbuljong
1 kg kycklingfiléer

Skala vitlöken och smasha till den med kniven så den blir lite tilltufsad.
Ta fram en rätt stor glasform som är ugnssäker.
Lägg i vitlökarna och häll ner tomarkrosset, balsamvinägern, örterna och buljongen.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 10 min.
Under tiden delar du kycklingfiléerna och bryner dem lätt.
Lägg sedan i kycklingdelarna i ugnsformen och stek i ytterligare 10-15 min.
Låt svalna något innan servering.




Som tillbehör improviserade jag fram en grönsaks- och risoni-pytt, eller vad jag ska kalla det. Det blev riktigt bra förutom att det fastnade i botten på grytan under tillagningen. Att blanda ihop rivna grönsaker med ris, pasta eller bulgur är ett enkelt sätt att få med grönsakerna i måltiden.


Av ett kilo kyckling blev det 6 portioner, det tycker jag är bra utdelning. Nu är jag nyfiken på vilket som är ditt bästa storkoksrecept?

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie