söndag 18 oktober 2015

Snabb och nyttig müsli

Om du bara fick äta en sak till frukost, vad skulle du välja då? Jag skulle tveka mellan att säga ägg eller fil med müsli. För helst äter jag både och men har jag riktigt bråttom på morgonen så tar jag med ägget och äter det på min andra frukost på jobbet och då blir det alltså bra fil med müsli här hemma. Det är helt enkelt mest praktiskt att ta med ägget. Vad gäller müsli så har jag provat mig igenom i stort sett alla tänkbara köpevarianter. Visst finns det ett par sorter som är helt ok, men de kostar också därefter, och med tanke på att det tar 3 min att göra egen müsli som är supergod, ja då gör jag hellre det. Tar det verkligen bara 3 min? Jepp, och ibland inte ens det. Idag klockade jag mig och då tog det 2.47 min. :)

Nellies snabba müsli

2 dl havregryn
2 dl solroskärnor
1 dl bovetekross/flager
1 dl krossade linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl riven kokos
1 dl strödadlar (alt. russin/tranbär)
1-2 dl hackade nötter (ev. rostade)

Hacka eller snabbmixa nötterna. Vill du ha rostade nötter så fixar du det enkel i ugnen på 225 grader i ca 5 min. Blanda sedan samman alla ingredienser i en burk. Klart!
Självklart går det bra att utesluta någon ingrediens om en inte skulle ha det hemma
eller inte vill ha det av någon annan anledning.


Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie