söndag 10 februari 2013

Råa energikakor

Här kommer nu det utlovade receptet på energikakor a la raw food. Grundreceptet kommer från Raw Yogini men jag har (så klart) gjort en egen variant. Egentligen är det inte äkta raw food för jag har rostat nötterna lite, gillar smaken mycket bättre då. Jag tycker det får duga ändå, man måste ju inte göra allt "by the book", eller hur?

Energikakor by Flying Hippo
ca 20 st


Ingredienser
7 dl blandade nötter (jag använde rostade mandlar och hasselnötter samt råa valnötter)
4 dl färska dadlar (urkärnade)
1 msk kanel
1 msk kardemumma
1 dl rå kakao
2 tsk vaniljpulver
2 msk honung eller agavesirap

Gör så här
Mixa nötterna till småbitar, häll i en skål.
Mixa dadlarna och tillsätt därefter resten av ingredienserna och mixa lite till.
Blanda dadelsmeten med nötterna (lättast att krama ihop med händerna).
Forma degen till en eller två avlånga kakor och slå in i plastfolie.
Ställ kallt i minst 30 min.
Skär upp i lagom stora bitar.
Förvara kallt i en burka med tätslutande lock.
Kan även frysas.

Perfekt till förmiddagskaffet eller på eftermiddagen när energin tryter. Jag försöker ta med ett par stycken till jobbet, då har jag dem inte i kylen under dagen, de ligger i handväskan. Granit har små plastburkar som är perfekt för detta ändamål (de har använts flitigt till barnmat tidigare).


Flygande hälsningar /Nellie

6 kommentarer:

  1. Detta måste testas!! Vad är det för hemma träning du gör? Följer du ngt program!
    Brödet jag skrev om är ju ingen bröd brödkänsla i munnen men när det är varmt så var det gott tycker jag, jag är en riktig bröd-lover, kan inte vara utan bröd!

    Ha en fortsatt härlig söndag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Ser supersmaskens ut! Det här kommer jag absolut att testa.
    Tack för en mysig eftermiddag idag.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det där både SÅG och LÄT fantastiskt, vilka härliga kakor! Önskar så att jag hade mer ork, då hade jag provat jag också:) Hur gamla är dina/ditt barn förresten undrar jag lite nyfiket?:) Kram och hoppas du har en fin måndag!

    SvaraRadera
  4. Det låter underbart gott, och inte svårt heller! Jag vill verkligen prova receptet, tack för att du lade upp det.

    Önskar dig och de dina en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Herregud, de kakorna ser det ut att vara sprutt i.
    Aproppå flodhäst och sprutt. Det finns ett cirkulerande klipp på You tube med nåt åt det hållet nu :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie