tisdag 28 maj 2013

Mellanmål

Denna dag började inget vidare men nu är jag tillbaka på banan igen. Skönt! Det blev en dag med vila under förmiddagen och trädgårdsterapi och jobb på eftermiddagen. Nu är det snart dags att börja med kvällsmaten, jag känner riktigt hur det kurrar i magen bara jag tänker på det. Jag är en sådan där person som behöver mat var tredje timme (minst!) och jag har ganska lite tolerans när blodsockret faller för mycket. Därför är jag alltid noga med att ha med mig mellanmål till jobbet, för lite extra energi både för förmiddagen och eftermiddagen. Speciellt under eftermiddagarna behöver jag ett bra och mättande mellanmål. Då kan jag fokusera på familjen när jag kommer hem och klarar att vänta med kvällsmaten till lill-tjejen gått och lagt sig. Jag orkar också träna innan kvällsmaten och det känns som om kvällen blir längre då.

Raw food mellis/gottis
Här kommer ett par tips på mellanmål som jag brukar ha med mig:

  • Turkisk yoghurt med bär (blåbär eller hallon) och/eller nötter (rostade och hackade). Önskas mer sötma så ringla lite agavesirap ovanpå.
  • Paranötter (en handfull) och en banan
  • Ett par rawfood-bollar, se recept här och här.
  • Ett äpple i bitar med nötsmör (hasselnöt-, mandel- eller jordnötssmör)
  • En sparad smörgås från frukosten (helst på rågsurdeg)
  • Ett ägg och några små tomater

Mellisfika på filt i trädgården. Banan med kanel och jordnöttssmör.
 Idag blev det och blev det mellanmål/eftermiddagsfika på en filt i trädgården. Banan med kanel och jordnötssmör, och en nespressolatte till det. Jag är egentligen inget stort fan av nötsmör, tycker det fastnar i gommen. Med jag gillar smaken och med frukt är det ok, fast jag föredrar nötterna i sin ursprungsform, gärna lätt rostade.

Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Det lät faktiskt riktigt gott med banan och kanel, det måste jag testa :). Jag äter nästan alltid bara ett äpple till mellis men det är för lite ibland känner jag.
    Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Bra mellanmål är svårt att komma på tycker jag, särskilt något som barnen ska gilla. Här blir det mycket frukt men alla tips är välkomna. Vad brukar du köpa/baka för bröd?
    Bullar bakar jag numera på dinkelmjöl och med honung istället för socker. Känns liiite nyttigare i alla fall.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie