onsdag 30 oktober 2013

Hälsosamma matvanor

Hos Tina hittade jag en intressant lista om hur vår syn på mat har påverkat vår hälsa de senaste åren. Detta är självklart bara ännu en lista men jag har plockat ut de punkterna som jag känner att jag kan hålla med om (baserat helt på mina egna erfarenheter). Jag och Sandra har även haft gemensamma reflektionen på vad som är "sunt förnuft" när det kommer till mat och vi kom fram till att det är olika för olika människor. Jag tror att det viktigaste är att vi äter med en positiv känsla, och aldrig känner ångest för det vi äter. Du bestämmer själv vad du äter. Om du känner usch, jag borde inte äta detta, ät det inte då. Så enkelt är det faktiskt.

Jag äter endast mat som jag tycker är god. Punkt. Men det är också viktigt för mig att äta mat som ger kroppen bra energi och som tur är är det också sådan mat jag gillar, eller har lärt mig att tycka om kanske. Om du funderar på vad det är du äter och hur det påverkar din kropp så kanske du ändrar inställning till vad som är gott?

Jag erkänner att jag kan vara rätt kräsen när det gäller mat. Ibland önskar jag faktiskt att det inte var så, som när jag är på stan tillsammans med någon annan och vi ska bestämma vart vi ska äta. Då är jag helt klart den svaga länken. Jag vill äta mat med bra kvalitet, speciellt när jag äter ute. Detta är något som jag å ena sidan skäms lite över, att jag inte vill äta det som "alla andra" tycker är hur bra som helst, det känns lite översittaraktigt, men å andra sidan är jag stolt över att jag bryr mig om vad jag stoppar i mig och gör medvetna val.

Här kommer de mest intressant punkterna från listan jag nämnde i början.
Hur tänker du krig mat och vad du äter?


Ägg
Eggs are among the most nutritious foods on the planet and do not raise your risk of heart disease. Eggs for breakfast can help you lose weight.
Jag äter ägg ibland men inte överdrivet, helt enkelt för att jag tycker att det är lätt att tröttna på det. 

Calorier
All calories are not created equal. Different foods go through different metabolic pathways and have varying effects on hunger, hormones and health.
Detta tycker jag är intressant även om jag fortfarande inre riktigt förstår vad det innebär. Kroppen är en invecklad och komplex maskin.

Vete
Wheat is the biggest source of gluten in the diet. Many studies are showing that wheat, including whole wheat, can contribute to various health problems.
Det här med hur vete och gluten påverkar kroppen är ganska nytt för mig. Jag drog ner på bröd under en period för jag tyckte att magen mådde bättre av det. Men nu när jag äter det igen så märker jag ingen skillnad så det var kanske bara inbillning?

Kolhydrater
Low-carb diets are the easiest, healthiest and most effective way to lose weight and reverse metabolic disease. It is pretty much a scientific fact at this point.
Detta tror jag helt klart på! Men low card innebär inte no-carb som många verkar tro. Det pratas om pasta, ris, potatis och bröd och det är inget fel på dessa livsmedel men de ska utgöra en ganska liten del på din tallrik. Vi ska också komma ihåg att det även finns kolhydrater i andra livsmedel som frukt, bär och grönsaker. Skillnaden är att dessa även innehåller vitaminer, mineraler, antioxidanter och en massa andra bra saker för kroppen.

Socker
The harmful effects of excess sugar go way beyond empty calories. Sugar can have severe adverse effects on metabolism, leading to weight gain and many serious diseases.
Jag är mer av en salt-människa så det är rätt lätt för mig att undvika socker. Men jag ser inte heller vitsen med att äta en massa socker med tomma kalorier som dessutom kan vara skadligt för mig. Visst gillar jag den söta smaken i lagom mängd men den behöver ju inte komma från vitt socker.







Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Intressant läsning. Jag är lite dålig på det där med att tänka hälsosamt när det kommer till mat. Jag älskar mat och godsaker. Visst jag tänker mig ju för när jag äter lunch och middag, då vill jag gärna få i mig sallad och proteiner och inte för mycket onyttigt fett. Gluten har jag slutat helt med, jag hade en fruktansvärt besvärlig mage men nu utan gluten mår den mycket bättre :). Det är godis som är min stora last, men än så länge är jag inte redo att sluta med det, men måste dra ner på det.

    Ha det så bra! Kram Jennifer

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie