söndag 6 oktober 2013

Vegetarisk curry

Här hemma äter vi helst hemlagad mat från grunden. Det tar mer tid absolut men det är väl värt det (tycker vi). Det finns dock ingen riktigt röd tråd i det vi lagar förutom att det är gott :) och så har grönsaker en stor plats i alla rätter. Ibland blir det vegetariskt fast oftast inte. Jag gillar att laga nya rätter och inspireras av en salig blandning av kockar, matlagare och olika recept. Senast var det Hemköps reklamblad som innehöll recept med olika typer av curry. Jag testade att laga Indisk Daal som är en vegetariska linsgrytan. Självklart gjorde jag några modifieringar så det skulle passa mig lite bättre i smaken och även vårt befintliga skafferi. Orginalreceptet ser ut så här och så här  ser min variant ut:



Indisk Daal
6 portioner

3 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 msk färsk riven ingefära
3 tsk kanel
1-2 tsk kardemumma
3 tsk gurkmejram
1 tsk chilipeppar
1 tsk garam marsala

4 morötter
1/4 huvud hackad vitkål
2 burkat tomater (hela eller krossade)
5 - 10 dl vatten beroende på om du vill ha soppa eller gryta
1-2 msk hönsbuljong
3 dl röda linser

1 paket kikärtor (go green)
1 liten burk konserverad ananas (i fruktspad)
2 msk jordnötssmör

Dela löken i mindre bitar och hacka vitlöken
Svetta lök och kryddor i olja i en stor gryta
Skär morötterna i halvmånar (halvera moroten och hacka ner den) och stek bitarna med löken och kryddorna någon minut
Häll över tomaterna, vattnet och buljongen
Mät upp linserna och blanda ner dem i grytan
Koka upp, rör runt och låt sjuda ca 10 min (kolla på linspaketet)
Blanda ner kikärtorna (förhoppningsvis är ni inte lika kräsna som jag och behöver därför inte "skala" dem), ananasen och jordnötssmöret. Rör runt och smaka av




För att få med lite grönt i maträtten så gjorde jag en "sallad" som topping. Blanda följande ingredienser i en skål:

1 liten paket babyspenat - klipp eller hacka i mindre bitar
1 förp fetaost - smula över spenaten
En handfull rostade madlar - hacka och häll ner i skålen
Blanda runt och skeda upp över grytan/soppan direkt på tallriken.


Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott med indiskt. Mums. Det äter vi allt för sällan och jag är dålig på att laga det. Kanske skulle testa ditt recept. Ha en fin kväll. Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Det lät smarrigt det där och verkar vara helt i min smak. Tack för tipset! Men skala kikärtor, du skojar va ;-)?

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie