måndag 20 januari 2014

Att juica en sweetie

Det är kul att det ständigt uppfinns nya ord i vårt språk och ett av de senaste jag känner till är verbet "juica" dvs. att pressa egen juice med en råsaftcentrifyg. Jag fick en sådan i julklapp från jobbet för ett par år sedan. Den har använts flitig i omgångar men nu var det ett bra tag sedan. Jag har varit riktigt sugen på att plocka fram den och göra fräsch och frisk juice och i dag gjorde jag äntligen slag i saken. Jag hade en nyupptäckt frukt som höll på att bli dålig och som ni vet så ogillar ju att slänga mat. Jag började med frukten med det fina namnet sweetie, som är en typ av citrusfrukt. Den liknar grapefrukt men är något mindre syrlig. Sen tog jag blodgrape och apelsin följt av morötter och ingefära. Så gott! Vi får väl se hur länge juicandet håller i sig denna gången...?


Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Alltså hur gott! Och hur lyxigt med en juicemaskin. Jag älskar ha ingefära i juice! Kram

    SvaraRadera
  2. Har också varit sugen på att plocka fram min råsaftcentrifug igen. Nu blev jag riktigt sugen! Det där lät ju supergott!
    Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie