tisdag 21 januari 2014

Fiskgryta med saffranscreme

Vad passar väl bättre efter en kylig kväll på Bulltofta än en varm och mustig fisksoppa? Jo, en kopp varm choklad som efterrätt. Jag började längta efter chokladen redan på väg till bilen efter löppasset och bestämde då att det får bli en kopp Ovomaltine (chokladpulver från Schweiz) för att värma upp mig igen. Jag upptäckte denna dryck under de åren jag säsongade i de schweiziska alperna och sedan dess köper jag alltid med mig en påse hem när jag får möjlighet. Om någon vet vart jag kan få tag på det i Sverige så hör gärna av er. Den påsen jag har börjar snart att ta slut. Och nu, över till soppan igen. Här kommer receptet på den goda fisksoppan.

Fisksoppa med saffranscreme 
ca 4 portioner

3 morötter
1 fänkål
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
2 msk fiskbuljong
2 dl vitt vin
200 g laxfilé
200 g koljafilé alt liknande vit fisk
2 dl crème fraiche
1 pkt saffran (0,5g)

Skiva löken i båtar och hacka vitlöken
Hetta upp oljan och stek löken mjuk, utan att den tar färg
Skala och skiva morötterna och skiva fänkålen tunnt
Häll ner grönsakerna i grytan
Tillsätt vinet och låt det puttra ett par minuter
Häll i tomatkrosset och buljongen och låt koka upp
Sjud på medeltemperatur 5-10 min
Dela under tiden fisken i tärningar
När grönsakerna kokat klart,  stäng av plattan och lägg ner fisken
Låt stå i ca 5 min


Saffranscreme
Mortla saffran med lite salt
Tillsätt chili för lite mer hetta
Blanda ner kryddorna i crème fraichen
Salta och peppra

Servera soppan med en click saffranscreme och ett gott surdegsbröd. Buon appetit!


Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Tips: Ovomaltine finns under sitt internationella namn Ovaltine att beställa på iHerb.com. Som har många andra roliga grejer och flat rate-frakt på 4 dollars så länge beställningen väger max 1,8 kg totalt :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie