lördag 18 januari 2014

Mamatummy Day

Info från Mamatummy på Facebook:

Mamatummy Day är ett sätt att uppmärksamma kvinnors hälsa kring graviditet. Kvinnor har rätt att få rätt råd av yrkespersoner och experter för att komma tillbaka efter en graviditet. Alltför många kvinnor får bestående problem med exempelvis mage och rygg som en följd av felaktiga råd - eller inga råd.
Vi vill även uppmärksamma problemet med diastas efter graviditet. Hur diastas kan tränas, men att vissa diastaser kräver operation för att få tillbaka full funktion. Diastas ses idag endast som skönhetsproblem i Sverige, trots att den påverkar funktionen negativt. I dag måste kvinnor bekosta ev operation privat. 

Jag hade en lätt graviditet vilket jag är mycket tacksam för. Det var inte förrän ett par veckor innan lill-tjejen kom till världen som jag kände mig trött och hade svårt att gå i vanligt promenadtempo. Jag är evigt tacksam för att jag kunde fortsätta träna och röra på mig så obehindrat. Även förlossningen gick över förväntan. Jag kommer ihåg vad jag sa till maken efteråt. "De säger att föda barn är som att springa ett maraton, men jag tycker nog det var mer som en halvmara". Nu har jag iof inte sprungit längre än en halvmara men jag tyckte uppenbarligen inte att det var värre än så.


Här är jag gravid med Maja i v 34. Min magen blev inte så stor och jag arbetade aktivt med att hålla "upp" den för att avlasta ländryggen. Det fungerade verkligen.

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Men Nellie, vi måste sluta tänka så lika. Min kommentar till M efter min förlossning var att det är jobbigare att springa en mil än att föda barn :-).Till mitt försvar, en mil för mig är nog mer som en halvmara för dig -)

    Fick föresten tips på min blogg om att du och jag borde köra en veckans yogaretreat i Singapre. Det vore nått :-) eller på Bali!!!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie