onsdag 5 mars 2014

Minisemlor med hemmagjord mandelmassa

Ja ja, fettisdagen var egentligen igår men vad gör väl det?! Jag bakade nämligen egna semlor för första gången i mitt liv (vad jag kommer ihåg i alla fall) och fyllde dem med egengjord mandelmassa (sjukt god!) och grädde smaksatt med vanilj. Jag måste nog säga att det var den absolut godaste semlan jag ätit, någonsin!


Hemgjord mandelmassa
100g mandlar (ekologiska)
1 dl socker
1 -2 msk vatten

Blötlägg mandlarna och förvara svalt ett par timmar eller över natten. Mixa mandlarna till ett fint mjöl (ja, med skalet på). Jag skulle tippa på att det går lika bra att ta mandelmjöl.

Värm på sockret och vattnet på svag värme till sockret har smält.  Pass på så att det inte bränns. Mixa mandeln och sockerlösningen. Jag valde att blanda upp min mandelmassa med lite av grädden innan jag fyllde semlorna.


Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Men gud så gott!
    Och vilka fina bilder! Verkligen!!
    Kramisar!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie