söndag 23 mars 2014

The Dirty Dozen

De flesta av oss vet vid det här laget att det är bra att välja ekologiska bananer. Den främsta anledningen är att de bekämpningsmedel som används på de konventionella bananplantagen är extremt miljöfarliga för de som arbetar där. Ekologiska bananer däremot är helt obesprutade och skadar därmed varken arbetarna, oss som äter dem eller vår miljö. Det känns som ett bra, och enkelt val tycker jag. Jag försöker hålla mig någorlunda uppdaterad gällande vilka livsmedel som är bra och dåliga ur ett miljöperspektiv, och därmed vilka som är viktiga att välja ekologiska. Som jag ser det finns det tre perspektiv på det hela:

1. Jag - hur mycket gifter har frukten/grönsaken har tagit till sig som jag därmed får i mig
2. Odlarna - hur mycket gifter får arbetarna i sig under produktionen
3. Miljön - hur stor negativ påverkan har odlingen på vår miljö

Naturvårdsverket publicerade en lista på 5 viktiga ekoprodukter i slutet av 2013, den hittar du här.

I dag blev jag varse att det finns en lista kallad the Dirty Dozen som innehåller 12 frukter/grönsaker som tar åt sig kemikalierna mer än andra och därför kan det vara en bra idé att välja ekologisk av dessa (jag relaterar här till punkt ett ovan). Det första jag tänkte var, och jag som just ätit en massa besprutade jordgubbar, från Spanien dessutom (jordgubbar är med på "smuts"-listan). Och inte bara jag, lill-tjejen mumsade i sig en hel massa hon med. Maken kanske ska vara glad att det inte blev så många kvar till honom.
Jag och lill-tjejen äter besprutade jordgubbar från Spanien
Samtidigt finns det en motsvarande lista på 15 frukter/grönsaker, the Clean Fifteen, som inte är lika känsliga och därför mindre viktiga att välja ekologisk, om man bara tänker på din egen hälsa vill säga (och inte de andra två perspektiven).

Oavsett hur man resonerar så tycker jag att det är bra att få en fingervisning om hur olika livsmedel påverkar oss och den natur vi lever i för att kunna göra aktiva val när vi går och handlar. Man kanske kan överväga att byta ut några livsmedel till förmån för ekoproducerat och successivt öka på andelen ekologiska inköp?

Nu får det kanske räcka med mat-pekpinnarna på ett tag...eller vad säger ni? Ja eller Nej?

Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är super att du delar med dig av sånt här! Du har verkligen fått mig att bli en nyttigare människa på flera sätt. Tex genom rawbollar och citrondrycken. Och lite annat förstås. Jag har nog glömt att tacka nej till erbjudandet att springa med er på Vårruset. Tack snälla för omtanken, men jag ska springa med några kollegor. Men jag hoppas att vi stöter på varandra där! Kram

    SvaraRadera
  2. Nej! Fortsätt! Det är just sånt här som "vi vanliga" behöver. Enkla tips på att göra bättre.

    Måste också säga att bilden på M med jordgubbarna tog med bildtexten. Den var liksom bara så stark. Får blogga om den på något vis.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie