torsdag 27 mars 2014

Varför vill jag träna?

Det här med målsättning och träning är ju omdiskuterat på många håll och de flesta pratar om vikten av att sätta upp mål och sedan jobba systematiskt och fokuserat mot dessa mål. Jag skriver i plural med vilje för vi ska ju ha mer än ett mål, både långsiktiga och kortsiktiga. Jag har sagt det tidigare och jag känner fortfarande samma sak, jag är kluven. Jag är lite skeptisk till den prestationsångest som det kan leda till, samtidigt som jag absolut ser att det kan vara bra att ha något att hålla fast vid när motivationen tryter.

Som kommentar på detta inlägg så påminde Pernille mig om vikten av att fråga mig VARFÖR jag tränar? Vad vill jag uppnå? Svaret är inte så tydligt, det är en salig blandning av att känna mig stark och smidig, att känna mig lätt och bekväm i kroppen, att känna mig snygg, att känna mig pigg och energisk, att känna att jag utvecklas, att känna mig nöjd med mig själv, att känna mig vältränad, att känna att jag lever som jag lär och jag vill ha roligt när jag tränar. Ja, ni ser ju, det är en hel massa saker. Inte ett SMART mål så långt ögat kan nå. Hur kokar jag ner detta till något tydligt och överskådligt?

Jag kan efter lite mer eftertanke konstatera att det som motiverar mig mest är att träna tillsammans med andra och framförallt att leda pass och bidra till att andra människor utvecklas och känner sig nöjda med sig själva. Det blir kanske inte någon så kallad kvalitetsträning för mig när jag leder pass, men gör det så mycket? Om jag tittar på vad jag vill uppnå med min träning så är det kanske just det jag ska göra, leda fler gruppträningspass? Det är ju en intressant tanke. Förra sommaren ledde jag pass tre dagar i veckan och då kunde jag skriva under på alla punkter ovan. Alla annan träning blev bara bonus och var endast lustfylld (om än fysiskt ansträngande).

Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie