söndag 15 september 2013

59.27

Tack vare en man i övre medelåldern, klädd i blått, klarade jag mitt mål med 33 sekunders marginal. Det känns som en seger, fast ändå inte. Jag stannade ett par gånger men ville stanna och skita i det och gå i mål ännu fler. Jag trodde länge att jag var sist eftersom jag bara såg löpare framför mig. Det var jag inte men det var inte långt ifrån. Loppet var bra om man gillar platta raksträckor. Det gör inte jag, ju snirkligare desto bättre. Det är här den mentala delen kommer in, och här finns det stor potential, det är ett som är säkert.

Never mind starttiden. Vi startade prick kl 11.00.

Jag hade känning i höger höftböjare redan från start och tog det rätt så lungt till en början. De första 5 kilometerna höll jag mig på 6 min/km-tempo, lugnt och metodiskt. Därefter blev det segt och benen blev tunga, men samtidigt började jag känna glädjen i att jag var inne på sista halvan. Många tankar flög genom huvudet, mest positiva, och musiken peppade. Ja utan musik hade det varit ännu tuffare idag. Mitt mantra var "the mind is the master". Känn inte efter utan bara fortsätt spring. Trots detta stannande jag alltså ett par gånger, men sen insåg jag att det blev ju inte bättre av att stanna, bara jobbigare att komma igång igen. Vid 8,5 km kom den blåklädda mannen upp jämsides med mig och sa att vi klarar oss under timmen om vi håller detta tempo.  Han hade sett att jag just stannat en kort sekund och ville få med mig och det lyckades han med. Den sista kilometern kändes som om den varade i en evighet. Vi snirklade oss fram mot målet och jag trodde aldrig det skulle ta slut. När det var 300 meter kvar vek sig nästan benen så jag saktade in något och laddade för upploppet. Så grymt skönt var det att komma i mål! TACK snälla man i blått! Hoppas jag hjälpte dig lite på traven också.



Nu är benen möra. Höftböjarna och hälsenorna är stela som tusan, för att inte tala om skavet på fötterna.   Jag är som efter varje lopp jag deltar i taggad att löpträna mer. Vi får väl se hur det blir denna gången. :)

Flygande hälsningar /Nellie

8 kommentarer:

  1. Fy fasen vad bra Nellie!
    Fantastiskt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat!!! Heja heja!!!
    Kanske man behöver en kick där bak av en främling... Önskade jag mötte massor av män i blått på mina rundor så man kan ta i lite extra

    kram

    SvaraRadera
  3. Kul att träffa dig idag! Kram!

    SvaraRadera
  4. Sååå bra jobbat! Grattis!! Härligt kämpat! Kul att läsa, jag riktigt kunde känna hur du kände dig....fy fasen vad segt det är ibland! Men du lyckades, skitbra! :)

    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat! Du gjorde det, det är huvudsaken! Heja, heja! Och nu tror jag att du är lite av min idol...

    SvaraRadera
  6. Tjoho, sååå grymt bra jobbat av dig! Härligt att man kan stötta varandra så :-).
    Kram Jennifer

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie