tisdag 17 september 2013

Äppelmos med vanilj

Hösten är ju skördetid för en massa frukter, och visst är det något speciellt med att gå ut och plocka från de egna träden (eller grannens, med tillstånd så klart). Först var det plommon och nu verkar det vara äpplenas tid och äpplen verkar det finnas gott om i trädgårdarna. Vi har ett lite träd som vi skördat fina äpplen från, röda och krispiga. Vi har även fått ett gäng från familj och grannar. Det är lätt hänt att de ligger och ruttnar för hur många äpplen kan man egentligen äta på en dag? Jag bestämde mig för att här ska det inte slängas några äpplen så jag plockade ut de äpplen som blivit lite stötta och de med små skavanker. Av dessa gjorde jag ett riktigt gott äppelmos, med minimalt med socker. Jag är inte direkt något större fan av sötsaker och äppelmos man köper kan ju vara rätt sött. Mitt tips är att krydda med lite vaniljpulver, då får man en naturligt söt smak utan en massa socker. Här kommer receptet:

Äppelmos med vanilj
Skala och kärna ur ett gäng äpplen (ca 6 st räcker bra till en sats)
Dela i mindre bitar och lägg i en kastrull
Häll på ca 1 dl vatten och sött efter smak (socker, honung, stevia, agave etc)
Jag använde 1 msk björksocker
Låt koka upp och sen puttra ca 5 min
Rör ner ca 1 tsk vanlijpulver bland äpplena
Mixa til ett mos och häll upp i väl rengjorda glasburkar
Låt svalna och förvara sedan i kylen




Flygande hälsningar /Nellie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie