måndag 2 september 2013

Hälsa, vad är det?

Helgen blev faktiskt rätt avkopplande fast sömnen blev lidande. Det var inte i går jag delade 90-säng med maken, mer behöver jag nog inte säga. Vi tog sommarens förmodligen sista bad på stranden i Knäbäckshusen (södra Sveriges vackraste strand om du frågar mig) i sensommarsol och lätt höstbris. Det är något visst med havet, något friskt och energigivande och samtidigt avkopplande.

Hur är det med höften och vaderna då? Höften känns bättre och bättre för varje dag men vaderna var stelare än stelast i går. När vi kom hem från vår helgutflykt var jag dessutom lätt illamående fast det var nog mer en reaktion på den något mindre hälsosamma mat jag hade ätit än åksjuka. Vitt bake-off-bröd med Bregott extrasalatat och en kopp bryggkaffet till frukost är inte direkt vad min mage är van vid, men oj så gott det var. För att komma i lite bättre form så preppade jag vaderna med liniment och gav mig ut på en lugn och skön jogg på 3 km. Magen blev lugnare, jag fick mer energi och så skulle jag ju ändå duscha. Det var  20 min väl investerade i mig och mitt välbefinnande. Och kan ni tänka er, jag tror minsann jag sprang bort träningsvärken i vaderna också för i dag är de 10 gånger mjukare, och på mina pass (tabata + rörlighet) så var jag fit for fight igen. Det var inget maskande idag vill jag lova. Svetten lackade och energin vad på topp!

Apropå att inte alltid äta hälsosamt så skulle jag vilja tipsa om en pod om just detta som en av mina favoritbloggare Sara med bloggen Träningsglädje har gjort. Den handlar om hälsa och jag håller helt och hållet med om hennes resonemang; att hälsa är mer än mat och träning och att man kanske inte behöver gå "all in". Det kanske till och med kan vara mindre hälsosamt att göra allt 100% "rätt", by the book, än att nöja sig med välja det hälsosamma alternativet i de flesta fall, men inte nödvändigtvis alltid. Det ligger nog något i det. Jag tror framför allt att det är viktigt att fråga sig själv varför man gör de val man gör, hälsosamma eller mindre hälsosamma. Om man aktivt väljer att "fuska" så är det ok. Njut av vilan, kakan, vinet eller vad det nu kan vara, och undvik att skapa ångest eller en känsla av att det ska "brännas" bort i morgon på ett extra träningspass.

Lyssna på Saras pod Träningsglädje talks du med! Det behöver inte vara så svårt att vara hälsosam, eller hur? Handen på hjärtat, vi vet nog alla att med ett par små smarta val kommer man långt!



Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Hehe nä en 90 säng låter inte så härligt ;-)
    Låter intressant jag ska läsa Sara sen!
    Jag håller med man måste njuta av livet och äta med sunt förnuft och få lov att ta det där onyttiga ibland!!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie