söndag 22 mars 2015

Backträning

Vilken känsla det var att känna pulsen stiga, andningen öka och svetten lacka. Ja, jag har äntligen gjort något som känns som träning. Men nej, jag har inte hårdtränat, jag har börjat öka intensiteten på mina barnvagnspromenader. Ikväll avslutade jag nämligen promenaden med 6 st backintervaller. Det innebar att jag ställde vagnen längst upp i backen och sen gick/joggade jag upp och ner med styrkestopp i nedförsbacken. Det är precis lagom nivå för mig just nu samtidigt som det är ett steg i rätt riktning för att kunna börja springa lite lägre sträckor sen.

Bänken passar bra till styrkeövningarna
Jag har turen att ha en helt perfekt backe precis intill gatan där jag bor. Backen har bra lutning och är tillräckligt lång för att ge en bra stegring. Och så finns det en bänk mitt i som man kan göra styrkeövningar på. Det behöver faktiskt inte vara mer komplicerat än så!


Jag hade inte alls planerat kvällens backintervaller utan jag kände bara när jag gick upp för backen på väg hem att "jag tar ett par vändor till" och så hade jag redan kört några set dips och armböj när jag hittat lämpliga bänkar under promenaden och kände mig helt enkelt på gång. En anna faktor som spelade in var att jag ändå behövde duscha (och framförallt tvätta håret) så då kunde jag ju lika gärna svettas lite först. Det så kallade duschtricket.

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Duktig du är!!
    Och jag hänger gärna med på backträning tillsammans med dig I den backen, om du vill ha sällskap någon gång! Gillar backträning....lite småknäppt, men det är något med kämpandet som jag gillar.
    Kram Jennica

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie