onsdag 25 mars 2015

Nyttiga våfflor - dagen till ära

Dagen till ära vill jag tipsa om ett lite annorlunda våffelrecept som jag smygtestade igår. Grunden till receptet kommer från Smarta maten som för övrigt har en massa tips på hur du kan äta bättre, äta mat som verkligen gynnar din hälsa och ger dig mer energi.


Mandelvåfflor
6 st våfflor

2 dl malda sötmandlar alt mandelmjöl
2 dl valfri mjölk
4 st ägg
2 tsk bakpulver
1,5 tsk fiberhusk
1 krm salt
2 msk kokosolja

Mixa sötmandlarna till ett mjöl
Blanda ner torra ingredienser (bakpulver, husk och salt)
Vispa ihop med resterande ingredienserna (mjölk och ägg)
Låt smeten stå och tjocka till sig i minst 10 min
Smält under tiden kokosoljan på svag värme, låt svalna något och häll sen ner den i smeten

Jag toppade våfflorna med cashewgrädde och chiasylt. Sylten gjorde jag på jordgubbar och fick akut sommarlängtan! Det var helt saligt gott! Jag tycker att chiasylt är något av det bästa en kan göra med chiafrön, kanske för att jag inte gillar "vanlig" sylt särskilt mycket. Det är helt enkelt lite för sötsliskigt för min smak. Men "vanliga" våfflor med sylt och grädde slinker minsann också ner ibland. Hur gillar du att äta dina våfflor?


Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Här har vi också ätit våfflor idag! Men helt vanliga, på vanlig mix, med vanlig grädde och vanlig blåbärssylt.....kanske inte särskilt bra, men ojojoj vad gott! :)
    Kramis!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie