onsdag 4 mars 2015

Bäst före

Hur ser ni på det här med bäst-före-datum? Slänger ni mat som "gått ut" eller kollar/luktar ni och ser om den verkar ok fortfarande? Själv letar jag ofta varor med kort datum (och därmed lägre pris) i butikerna för att rädda maten från sophögen och samtidigt spara en slant. Ibland betyder det att jag står och steker köttfärs sent en kväll, eller som idag, fryser in perfekt mogen avokado i tärningar (för att ha i smoothies, raw chokladmousse eller något annan gott). Det händer att jag blir trött på mig själv och mitt "jag ska rädda världen"-beteende, eller min snålhet/sparsamhet som det faktiskt också bottnar i ibland. Men samtidigt blir jag sådär barnsligt glad när jag tycker att jag gör en god sak och samtidigt tjänar (pengar) på det själv. Win-win, det är bra grejer det!


Att slänga maten för att bäst före-datumet passerat är faktiskt rätt osmart och gynnar ingen annan den som tillverkat varan. Så lova mig nu att titta och lukta på maten innan ni slänger den! Det sparar både du och miljön på. Tillsammans kan vi göra skillnad. 

Flygande hälsningar /Nellie

2 kommentarer:

  1. Jag är begåvad med ett enormt luktsinne. Lite galet bra faktiskt. Så jag tittar nästan aldrig på datum utan luktar och känner på maten i kylskpåpet. Och jag har som sport att hitta på rätter som innehåller allt det som håller på att bli gammalt i kylskåpet :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie