fredag 28 juni 2013

Fläder - saft och champagne

Det senaste dagarna har varit fulla av husmorsaktiviteter. I går var var det fläder som stod i fokus. Just nu har vi ett gäng flaskor med något som ska bli fläderchampagne och en stor hink som ska bli flädersaft. Hoppas bara att det inte blir dåligt. Receptet på champagnen hittade jag här. Vad gäller saften gjorde jag denna variant:

40 knippen fläderblommor
3 citroner (ekologiska)
10 dl socker (jag tog hälften vanligt och hälften stevia)
50 g citronsyra

1. Lägg blomklasarna i en stor bunke/hink/gryta anpassad för livsmedel.
2. Skölj citronerna noggrant och skala av det yttersta gula skalet med en potatisskalare.
3. Skiva citronerna och lägg dem i bunken tillsammans med fläderblommorna och citronskalet.

4. Koka upp vattnet, rör ner sockret och dra kastrullen från värmen när sockret lösts upp. Rör ner citronsyran och häll den heta sockerlagen över blommorna och citronerna
5.  Rör om och låt saften stå och dra övertäckt i kylen 3-4 dagar.
6. Sila saften genom en silduk eller en tunn kökshandduk. Häll upp på flaskor och förvara kallt.

Fläderblommor

Plockar fläder i trädgårdsoutfit

Citronskal

Citronskivor

Hur går det förresten med yogan? Här går det sisådär om jag ska vara helt ärlig. Har missat en dag helt och ett par dagar har det bara blivit en kort stund. Men, i morgon är det dags för pass så då blir det en hel timme! :)

Flygande hälsningar /Nellie

4 kommentarer:

  1. Champagne, det lät spännande. Jag har tänkt göra vanlig saft, men väntar tills morgondagens kalas är över. Kylskåpet är liksom fullt nu :-) kram

    SvaraRadera
  2. Åhhh, den där skumpan blev jag sugen på!!! coolt!

    Det går ok med yoga för mig. har missat 2 dagar men annars har det funkat ganska bra. dock känner jag inte riktigt önskad effekt. hade hoppats på att bli lite mjukare i kroppen och få mindre ont i ryggen men märker tyvärr ingen skillnad :-(

    SvaraRadera
  3. Spännande med champangen! Du måste berätta hur den blev. Är ingen saftmänniska, men flädersaft är ju toppen /kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Jag har också tänkt göra vanlig saft. Det visade sig att vi visst hade fläder i trädgården! Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie