söndag 2 juni 2013

Grön sparris med varmrökt lax

Min absoluta favorit vad gäller kändiskockar är Tareq Taylor. Den glädje han visar när han lagar mat, de fina råvaror han använder och kärleken till grönsaker, det är det jag faller för. När vi tittade på senaste avsnittet av trädgårdsonsdag så dreglade vi framför TVn, trots att vi just ätit kvällsmat och var proppmätta. Tareq lagade Grön sparris med varmrökt laxkräm och sparrispotatis. Den där crèmen  liknar mest en majonäs men när den är hemlagad och jag vet exakt vad den innehåller så känns det rätt ok i alla fall, trots det höga energiinnehållet. Jag tycker dessutom att det räcker bra med en liten klick av crèmen, ja faktiskt nästa utan också. Gott så in i bomben var det, och som alltid när Tareq är i farten, en väldigt vacker rätt.

Grön sparris med varmrökt lax

Lyxig matlåda á la Tareq

Receptet hittar ni här. Jag lade till lite sallad och bytte ut mandelpotatisen mot nypotatis. Vi hade inte heller någon äppelcidervinäger så vi tog vad vi haver och då blev det fikonbalsamvinäger. Vad ni än gör, skippa inte hasselnötterna (om du inte är allergisk förståss!) och den syrade löken, de tog verkligen rätten till nya höjder!

Dagens uppladdningsreflektion:
I morse kände jag mig trött och seg. Planen var att åka på loppisförsäljning (istället för den som inte blev av för två veckor sedan), men jag har ont i benet sedan gårdagens mountainbikefall och vädret spådde om att det skulle bli rätt få besökare. Jag bedömde att "insatsen" skulle bli större än "vinsten" och jag har inte så mycket reserver att ta av på energikontot så efter ett samtal med mamma (som jag skulle stå och sälja tillsammans med) så tog vi beslutet att strunta i det. Det var klokt.

Hur har din dag varit?

Flygande hälsningar /Nellie

5 kommentarer:

  1. åh, det där såg fantastiskt gott ut!

    SvaraRadera
  2. Gud vad gott det såg ut. Tänk om jag skulle överraska mannen. Dagen har varit bra. Blandad med jobb, bråk med mannen och hushållssysslor. Tja, vad säger man? Välkommen måndag!

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen ut som en lyxig matlåda... Vilken god rätt! Här
    Är vi så enformiga, sån brist på fantasi när det kommer till matlagning!!
    Tom så att jag har serverat havregrynsgröt t middag, det är väl lyx hihi...

    Ha en fin måndag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Gud så gott. Jag har börjat tokgilla lax igen. Antar att jag äntligen fattat hur man ska tillaga lax för att den ska bli bra. Kram

    SvaraRadera
  5. I. love. Tareq!
    Och det där ser ju ljuvligt ut!
    Har fortfarande inte sett det där programmet ännu på play. Måste se till och göra det snart.

    ja själv har jag gjort lite gott och blandat. Spaat, andats lugnt och sansat under fm. Jag ungar och styrt upp konflikter i em. Nu är det ta mig tusan dags att gå och lägga sig.

    Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie