söndag 30 juni 2013

Nyttig banankaka - paleo style

Husmorsaktiviteterna fortsätter i takt med att regnet öser ner utomhus. Denna gång har det bakats banankaka utan gluten. Jag har funderat mycket på det här med gluten och kolhydrater. Tidigare har jag likställt kolhydrater med bröd, potatis, ris och pasta och jag har ogillat alla dieter som baseras på "low carb, high fat"mest för att jag tror att det är ohälsosamt att äta massa bacon och grädde. Nu har jag förstått att kolhydrater finns i så mycket mer, i sådant som dessutom innehåller mängder med vitaminer och andra bra saker, t.ex. bär, frukt och grönsaker. Fett är bra det vet jag, men inte viket fett som helst. Jag föredrar fett från växtriket som t.ex. kallpressade oljor och havreprodukter, men använder även mjölkbaserade produkter som t.ex. creme fraîche. Vad gäller gluten så tror jag att det kan vara en bra idé att  äta glutenbaserade livsmedel med måtta. Själv märker jag definitivt att min mage blivit lugnare sedan jag drog ner på just gluten. Att jag även har tappat de sista gravidkilona ser jag som en bonus. :)

Jag har upptäckt att hemma hos oss äter vi till stor del så kallad Paleo kost. Paleo betyder "Ursprungsmat", allt det som människan åt innan vi började med jordbruk. Den stora skillnaden mot de flesta andra kosthållningar är att gluten och mjölkprodukter går bort eftersom detta är mat vi har lagt till i vår kost och egentligen inte är gjorda för. Jag/vi äter absolut inte strikt Paleo men jag kan tycka att det ligger något i resonemanget eftersom vi i dagens samhälle har problem med både gluten- och laktosintolerans.

Nyttig banankaka
Detta var alltså bakgrunden till min nyttiga banankaka. Här kommer receptet:
En sats räcker till två avlånga formar.

Banankaka paleo style

4 ägg
1 dl rårörsocker
3 bananer mogna
100 g rostade cashewnötter
3 msk smält kokosolja
3 dl mandel- eller kokosmjöl
1/2 tsk vaniljpulver
2 tsk kardemumma
3 tsk bakpulver
ca 1 dl kalltvatten

Extra lyx:
50 g mörk choklad
2 dl valnötter

Rör ihop/vispa ägg och socker
Mosa bananerna och blanda ner
Mixa cashwenötterna till fint mjöl
Blanda nötmixen med resterande torra ingredienser
Rör ner nöt/mjöl mixen i äggblandningen
Häll i vattnet och rör försiktigt
Smeten ska vara kladdig så den håller ihop

Om du valt att göra lyxvarianten;
Hacka valnötter och choklad
Blanda ner i smeten (alt. spara lite att strössla ovanpå)

Häll i smord form
Grädda i ugnen på 175 grader 30-40 min

Min smet blev något för torr och kompakt så jag ökade på mängden olja och vatten i receptet ovan. Min kaka fastnade även i formen så nästa gång får jag smörja lite bättre. Smulorna från det som fastnade sparade jag dock, de kan säkert användas till någon dessert framöver. :)

"Smeten" innan gräddning

Smulorna av det som fastnade i formen

Ja ni ser ju, vackra kakor blev de inte, men goda

Resultatet blev två påsar till frysen, en i kylen + kaksmulor

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Paleo style låter inte fel... Jag hade säkert också behövt tappa lite gravidkilon.. Men sunt förnuft känns bäst just nu!
    Kram Sandra

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie