onsdag 19 juni 2013

Tabatapass

Denna veckan är det premiär för sommarschemat på Studio S där jag leder pass. För mig innebär det tre nya pass i veckan. Det ska tränas i sommar helt enkelt! :) I går hade jag det första kvällspasset i yoga och till min stora glädje kom det fem glada deltagare trots att det var en varm och vacker sommarkväll. Många som testar poweryoga för första gången säger att det är jobbigare än de trott, och ja, denna yogaform är fysiskt ansträngande samtidigt som det är mentalt avkopplande. En grym kombination tycker jag! I morse var det dags för pass nummer två, tabata. Vad är då det? Jo, det är högintensiv intervallträning. Varje set är 4 min långt och man en övning i 8 intervaller (20 sekunder med 10 sekunder vila mellan intervallerna).

Dagens tabatapass (30 min) bestod av följande övningar:
  • Två övningar för ökad rörlighet som uppvärmning
  • Brädhopp - gränsla, hopp upp, gå ner, knäböj (rumpan ner i brädan), hopp upp etc..
  • Armböj – från tå till tå, hela vägen ner (sätt i knän på vägen upp om det behövs)
  • Burpees - gå bak till plankan, hoppa fram, hoppa upp
  • Hela crunches - sträck armarna framåt, rulla tillbaka och lyft rumpan
  • Avsluta med en kort stretch (om du vill)
Vi hann inte riktigt igenom passet på utsatt tid så jag behöver modifiera något till nästa gång. I övrigt var det super och riktigt kul med högintensiv träning i grupp. Alla sju deltagare (bara tjejer!) körde järnet, så kul att se. Detta kommer bli en favorit, det känner jag redan. :) När jag kom hem tog jag en snabbdusch och njöt sedan av en "second breakfast" med surdegsbröd, en stor latte, underbara tomater och bigarråer på balkongen. Inte alls fel faktiskt!

Second breakfast på balkongen
Sen är det ju det där med yoga också, och då syftar jag på yogautmaningen. Det gäller alltså att träna yoga eller meditation varje dag i 30 dagar, allt från 5 min räknas. Vi börjar dagen med att känna efter och fråga oss själva "vad behöver jag idag" och sedan agerar vi därefter hela dagen.

För min del blev det ju ett svettigt poweryogapass igår så idag blir det bra med meditation som lite kontrast. Jag ska lyssna på Petra som jag tipsade om här. Det blir bra det!

Flygande hälsningar /Nellie

1 kommentar:

  1. Åh, vad kul det lät med Tabata träning i grupp! Jag måste själv komma igång med min träning....lika plötsligt som det kom till mig, lite plötsligt försvann det ur min vardag igen...så lätt det går... Men i morgon är sista arbetsdagen och efter det - fyra veckors semester. Och då har jag lovat mig själv att komma igång igen!

    Man får lov att kommentera, fråga, pika och retas.....så att jag ger järnet igen! :)

    KRAMISAR!!!!!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en kommentar till mig! :) /Nellie